Tekoäly on uusi teknologia markkinoilla, kehittyen ja kasvaen huimaa vauhtia. Uusia tekoälysovelluksia kehitetään jatkuvasti erilaisiin käyttötarkoituksiin. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn hyödyntämistä liiketoiminnassa saatavilla olevien tekoälysovellusten avustuksella.
Tekoäly tekee tuloaan yrityssovelluksiin joka toimialalla
Tekoäly on vuoden 2024 aikana kovassa kasvussa, vasta markkinoille tulleena uutena teknologiana. Myös useat yritykset ovat kiinnostuneita tekoälyn hyödyntämisestä liiketoiminnassa, eikä suotta. Tekoäly voi tuoda merkittäviä hyötyjä liiketoiminnan eri osa-alueille parantamaan liiketoiminnan eri osa-alueita.
Tekoälysovelluksista kaikkein tunnetuin liene ChatGPT, jonka otimme käyttöön vuoden 2023 alkupuolella. Tämä keksintö jo itsessään on hyvin monipuolinen työkalu yrityksen käyttöön, tuoden paljon apua erilaisiin toimintoihin. Lisäksi markkinoille tulee jatkuvasti uusia yrityksille suunnattuja tekoälysovelluksia mitä erilaisempiin käyttötarkoituksiin.
Koska tekoälyn kehityskaari on vielä alkuvaiheessa, seuraamme mielenkiinnolla uusia ratkaisuja ja teknologian kehittymistä.
Miten tekoäly voi auttaa liiketoiminnassa?
Tekoälyn hyödyntäminen on mahdollisuus useimmille yrityksille, mutta sen käyttötavat ja -kohteet ovat yrityspäättäjien ratkaistavana. Mahdollisuus on hyödyntää olemassa olevia tekoälysovelluksia, tai vaihtoehtoisesti kehittää oma sovellus yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin.
Tekoäly pystyy hoitamaan erinomaisesti rutiininomaisia tehtäviä. Yleisesti tekoäly on hyvä tiedon keräämisessä, järjestämisessä ja käsittelyssä. Tekoäly voi esimerkiksi käydä läpi raportteja ja laatia niistä koosteen.
Yksi yleisempiä tekoälyn käyttökohteita yrityskäytössä on markkinointi, jonka kautta sen hyödyntäminen on tullut meillekin tutuksi. Tekoälyn avulla voidaan tehostaa erityisesti digitaalista markkinointia erinäisin keinoin. On olemassa on useita ratkaisuja markkinoinnin kehittämiseksi tekoälyn avulla, esimerkiksi sisällöntuotannon ja hakukoneoptimoinnin osalta.
Tekoäly sisällöntuotannossa
Sisällöntuotanto on tekoälyn yleisimpiä tehtäviä, soveltuen sille erittäin hyvin. Tekoäly, esimerkiksi ChatGPT, voi tuottaa tasalaatuista sisältöä lähes aiheesta kuin aiheesta käytännössä millä kielellä tahansa. Lisäksi löytyy sovelluksia, jotka on suunniteltu erityisesti sisällöntuotantoon tekoälyä hyödyntäen.
Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa on asia, jota kannattaa lähestyä harkiten. Ensimmäinen merkittävä huomio on, että Google on esimerkiksi ilmoittanut, ettei suosi tekoälyn luomaa sisältöä. Tästä syystä tekoälyn kirjoittama sisältö verkkosivuilla voi olla myös pitkällä aikavälillä ongelmallista. Jonain päivänä kun Google tiukentaa käytäntöjään, uuden sisällön avulla hankittu näkyvyys hakukoneissa voidaan menettää.
Suositeltavaa onkin hyödyntää tekoälyä sisällöntuotannon apuna, mutta ei lopullisen sisällön kirjoittajana. Tekoälystä on suuresti apua sisällön suunnittelussa ja luonnostelussa, mutta yleisesti ottaen keinoälyn luoma sisältö ei yleensä yllä ammattilaisen kirjoittaman tekstin tasolle. Suosimme aina kirjoittamaan yksilöllistä, ammattiosaamista ja kokemusta huokuvaa tekstiä, johon tekoäly ei kykene.
Tekoälysovellukset hakukoneoptimointiin (SEO)
Hakukoneoptimointi on toinen yleinen markkinointikeino, jossa yritys voi hyödyntää tekoälyä tehokkaasti. Tekoäly ei pysty vielä itsenäisesti parantamaan yrityksen verkkonäkyvyyttä, mutta saatavilla olevien työkalujen avulla siitä voi olla merkittävästi hyötyä yrityksen hakukoneoptimoinnin ja luontaisen näkyvyyden parantamisessa. Ainakin osaavissa käsissä.
Koska teemme asiakasyrityksillemme hakukoneoptimointia, aihe on tullut tutuksi ensisijaisesti ChatGPT:n kautta sisällön suunnittelun ja optimoinnin kautta. Nyt olemme myös ryhtyneet tutustumaan tekoälyllä varustettuihin SEO-työkaluihin, ja ensimmäisten kokemusten perusteella sovelluksesta löytyy hyötypotentiaalia. Riippuen käytettävästä SEO-ohjelmasta, tekoäly voi vähentää huomattavasti SEO:n vaatimaa manuaalista työtä.
Tekoäly osaa koodata
Koodarin työ on helppoa tekoälylle, ja sen hyödyntäminen ohjelmointityössä on oleellinen. Tekoäly tuntee koodin, ja pystyy vastaamaan laaja-alaisesti mihin tahansa tunnettuun koodauskieleen liittyviin kysymyksiin. Koodi on mahdollisesti yksi soveliaimpia tehtäviä tekoälylle, koska se on täysin loogista, eikä usein vaadi luovuutta.
Eräs yhteistyökumppanimme, joka on huipputason koodari, kertoi hyödyntävänsä ChatGPT:tä koodaustyössä. Parhaillaan tekoälyn avulla koodari voi tehdä päivän työt jopa tunnissa. Olemme myös hyödyntäneet tekoälyä koodaustehtävissä, ja yleensä sopivan koodin saa hetkessä.
Tekoäly tarkkailemaan nettisivuja
Tekoäly voi myös tarkkailla verkkosivustoja ja raportoida havaitsemistaan muutoksista reaaliajassa. Tästä toiminnosta voikin olla hyötyä esimerkiksi kilpailijoiden seuraamisessa, omien verkkosivujen laadunvarmistajana tai vaikkapa alan yleisen hintakehityksen seuraajana. Jos yrityksen täytyy tehdä verkossa tutkimustyötä, tämä voidaan nykyään ulkoistaa tekoälylle.
ChatGPT yrityksen neuvonantajana
Yksi mielenkiintoinen asia esimerkiksi tekoälyä hyöndyntävässä ChatGPT:ssä on, että siltä voi kysyä mitä tahansa sen sijaan, että lähtee hakemaan tietoa netistä. Yleensä ChatGPT pystyy antamaan tyydyttävän vastauksen lähes mihin tahansa kysymykseen, josta on hyvä lähteä liikkeelle.
Toki täytyy muistaa, että mitä haastavampi kysymys, sitä vaikeampaa on saada laadukkaita vastauksia. Jokaisen yrittäjän on hyvä muistaa, että yritysjohto on aina vastuussa tekemisistään, koskien myös tekoälyn hyödyntämistä.
Tekoäly mukaan liiketoimintaan
Tässä pieni pintaraapaisu tekoälyn kyvyistä yrityksen avustajana näin kehityskaaren alkuvaiheessa. Tekoäly tulee kehittymään tulevaisuudessa, ja uusia tekoälysovelluksia tulvii markkinoille päivittäin. Tärkeintä yrittäjänä onkin ymmärtää tekoälyn mahdollisuudet ja alkaa hyödyntämään sitä yrityksen operaatioissa kustannustehokkuuden ja automaation nimissä.